måndag, oktober 23, 2017

Snart börjar Läslovet


Nästa vecka är det Läslov!
Sedan några år tillbaka går höstlovet under den officiella benämningen Läslov. Bibliotek runtom i landet ordnar program och aktiviteter för barn och unga, så även i Lund.

Den här veckan använder jag klassernas bibliotekslektioner till att tipsa om nya böcker - sådana jag redan köpt in till skolbiblioteket, och sådana som eleverna kan hitta i Kulturrådets årliga barnbokskatalog. Katalogen delar vi ut till samtliga elever att ta hem.
Meningen är att barnen ska få ännu fler tips och idéer på böcker att läsa. Kanske finns den perfekta julklappen bland de nya böckerna?

Som alltid går det bra att lämna inköpsförslag till skolbiblioteket. Jag har redan tagit emot en rad med önsketitlar från elever, som jag absolut tänker köpa in.

Årets barnbokskatalog från Kulturrådet

På bibliotekslektionerna den här veckan berättar jag också om  själva läslovet och om en del av de lovprogram som finns för lovlediga barn i Lund, till exempel de aktiviteter som erbjuds på vårt närmaste bibliotek, Norra Fäladen.



Här finns länken till folkbibliotekens läslovsprogram.

Hjälp gärna ditt barn att anmäla sig om det behövs! Vissa aktiviteter blir säkert mycket populära, och där är det först till kvarn som gäller. Ett exempel är Norra Fäladens robotverkstad på onsdagen under läslovet.

Hos oss på Backaskolan planerar fritidspedagogerna för en varierad vecka full av trevligheter. På onsdag kommer många fritidsgrupper till mig på skolbiblioteket för lite läslovshögläsning - kanske med spöktema?

Oavsett om vi ses på lovet eller inte, så önskar jag alla elever ett härligt läslov!

/Monika Staub Halling, skolbibliotekarie




Inga kommentarer: