måndag, augusti 21, 2017

Välkomna till ett nytt läsår!

Nu är det dags att ta sig an hösten. Så roligt det är att träffa alla elever igen! Och extra spännande med de nya förskoleklassbarnen och våra nya förberedelseklass-elever.

Första skoldagen firade vi med en konsert av gruppen SKROT, som många elever kände till från SVT:s Sommarlovsmorgon. Musikerna i SKROT spelade på de mest fantasifulla instrument, som en elgitarr byggd på en spade, eller en klarinett gjord på en morot.

SKROT svängde loss på egenbyggda instrument. Här bygger Martin en klarinett av en morot. Foto: Monika Staub Halling
Konserten var en succé. Nu diskuterar vi möjligheter att ordna programmeringsworkshops med SKROT för någon av årskurserna. Planeringen för diverse Skapande-skola-aktiviteter är redan igång.




Idag har jag haft mina första lektioner i årskurs 1. Jag körde ut läsvagnarna till klassrummen och där tittade vi på hur böckerna på vagnen är indelade efter färger. Färgerna från grön till blå anger svårighetsgraden. Meningen är att böckerna på läsvagnen ska användas i t.ex. läsläxan. 

Vi införde läsvagnarna i dåvarande åk 1 efter årsskiftet. En utvärdering före sommaren visade att samtliga pedagoger som använt läsvagn i sin klass ger vagnarna högsta betyg. 

Läs mer om läsvagnarna i ett tidigare blogginlägg här.

De grönmarkerade böckerna motsvarar den lättaste nivån på läsvagnen.

Den som läst sig igenom grön, gul, orange och röd hamnar på den nästsvåraste nivån på vagnen: brun

Härligt när läsåret kommer igång! I veckan är jag med på föräldramötena i åk 1 och förskoleklassen, och de schemalagda bibliotekslektionerna börjar också rulla. 


Nytt för detta läsår är att vi nu är flera vuxna som tar emot barn i skolbiblioteket under långrasten tre förmiddagar i veckan. Då ska alltså alla barn som är sugna kunna besöka biblioteket under den halvtimmeslånga morgonrasten. Jag och ett gäng fritidspedagoger har schemalagt oss för att ta hand om våra spontanbesökare, och det är dessutom flera lärare som erbjudit sig att ta bibliotekspass. 

Även på eftermiddagstid finns det numera möjlighet för eleverna att besöka biblioteket, men då i grupp tillsammans med en fritidspedagog. Vi har delat upp eftermiddagarna på de olika årskurserna så att alla ska få chansen att komma någon veckodag.



Och detta är bara början ... Samtliga lärare, förskollärare och fritidspedagoger kommer det här läsåret att fortbilda sig inom språkutvecklande arbetssätt. Många av oss ser det som ett perfekt tillfälle att hitta nya samarbetsformer kring biblioteket. Tidigare har jag samarbetat mycket med lärarna, men nu är vi verkligen på gång med fritids. 

Jag har lyckats stuva om i mitt schema så att jag nu äntligen kan vara med när fritidspedagogerna träffas för planering och idéspaning. Riktigt roligt känns det.

Vi pratar om att t.ex. högläsa korta men angelägna böcker och ha textsamtal om dem. Det finns en inspirerande satsning i Sandviken, som vi tittar på. Jag hoppas också att vi ska kunna prata sociala medier och hur man är en schysst kompis på nätet, med inspiration från i Nacka kommun där Stina Hedlund och Linnea Malmsten har utvecklat konceptet IKT-fritids. 

Välkomna att följa vårt arbete!


Inga kommentarer: