torsdag, juni 16, 2016

Packar ihop.

Förskolegård i Reggio Emilia. Foto Önnerfält 2011
Just nu packar jag ihop Backabibblan inför sommaren. Det är en hel del elever kvar på fritids och ibland stoppar de mig på skolgården och undrar vad jag sysslar med på biblioteket när det inte är några elever där. Det här är svaret: jag återlämnar tusentals böcker och ställer in dem på sin plats i hyllan (eller försöker pressa in dem i överfulla hyllor), jag lagar böcker och lägger in och plastar nya oregistrerade som dyker upp, jag gallrar trasiga böcker, jag tittar över lånekonton för lärare och elever som slutar på Backa och skickar ut påminnelser, jag beställer läromedel för nästa termin, jag städar hyllor och packar undan så mycket som möjligt så att det är förberett för storstädning under sommaren, jag skriver utvärderingar och rapporter, jag planerar lite för nästa läsår och jag röjer, rensar och bär iväg med skräp.

Dessutom städar jag undan mig själv lite grand. För som många av mina elever redan vet har jag fått ett nytt jobb och börjar arbeta på Spyken, en kommunal gymnasieskola här i Lund, efter sommaren. Helt färdig med Backaskolan är jag inte, jag återkommer i augusti för att lämna över till min efterträdare, som jag hoppas ska presentera sig här själv så småningom. Allt jag kan säga om den rekryteringen just nu är att jag tror att det blir ett lyft för Backaskolan som kommer att få en väldigt kompetent och passionerad skolbibliotekarie full av nya idéer och lust till det här underbara, viktiga arbetet.

Med det sagt så tror jag att detta blir mitt sista inlägg på Lilla skolbiblioteksbloggen, ett arbetsredskap som följt mig i tio år. Vill man fortsätta att följa mig finns jag på Spyken, vet inte än vilka digitala kanaler vi kommer att arbeta med där ännu, på Twitter som @klara_bokprat och på Klara bokprat. Och så klart med fortsatt boktipsande på BokLus.

Tack alla som läst. Jag önskar er alla en riktigt skön sommar!

Inga kommentarer: