fredag, april 01, 2016

Nu pratar vi genrer i tvåan!

Alla tvåor är nu färdigröstade i Bokjuryn och nu börjar vi ett nytt projekt tillsammans. Jag kommer att ägna två bibliotekslektioner åt att prata genrer med eleverna. Första lektionen introducerar jag begreppet genrer, vilket några av klasserna är väl förtrogna med, andra inte, lite beroende på hur mycket deras klasslärare pratat om det här med dem hittills. Sedan försöker vi komma på så många olika genrer som möjligt och fyller i dem i ett "genrehjul" som jag gjort.

Till nästa gång kommer jag att fylla i alla tårtbitarna i hjulet med de genrer vi gemensamt kommit på och dessutom klistra våra "genrepluppar" (vi har från Eurobib) . Sedan får varje elev vars ett hjul där de får rita en prick för varje bok de läst inom varje genre. Målet är sedan att de ska ha prickar i så många olika fält som möjligt innan terminen är slut.

I den första klassen jag hade bröt diskussioner ut om från när prickritandet skulle börja. Jag tyckte från terminens början, men de tyckte från nu. Många menade att de läst så många böcker redan på terminen att de omöjligt kunde komma ihåg alla. Och det är ju ett trevligt problem att ha.

Inga kommentarer: