fredag, januari 29, 2016

Det där med förlag...

Jag har under min skolbibliotekariekarriär inte tänkt så värst mycket på det där med bokförlag. Visserligen har jag alltid pratat med eleverna om barnboksförlag, gjort dem uppmärksamma på att det finns olika förlag och att det är de som ser till att böckerna kommer ut. Och sedan har jag tänkt på förlag ur en kvalitetsaspekt, och då menar jag inte kvalitet på innehållet, utan på själva böckerna. Till exempel kan man tryggt köpa Nypons och Hegas böcker plastade, medan Rabén & Sjögrens och Bonnier Carlsens böcker hellre ska köpas i biblioteksband, annars riskerar man att sidorna faller ut efter bara några lån (fast nu köper vi från en bokhandels om gör så erbarmliga biblioteksband att jag måste köpa allt enbart plastat ändå, vilket gör att jag ägnar med tid åt att åstadkomma dåliga lagningar än jag skulle vilja).

Min första direktkontakt med ett barnboksförlag var när jag och Lotta Davidson-Bask fick utmärkelsen "Årets skolbibliotekarie" 2009. Den utmärkelsen delades ut av Bonnier Carlsen och Bonnier utbildning (och har nu tyvärr gått i graven). Vi fick komma på studiebesök till Bonnier Carlsen och de skänkte ett års utgivning till skolbiblioteket i samband med priset. Sedan dess har jag blivit mer medveten om vilka förlag som oftare ger ut böcker som jag tycker om, vilka förlag som lite oftare vågar ge ut böcker som är av "smalare" slag, vilka förlag som gör snygga, attraktiva böcker för barnen och vilka förlag som har en större tendens att hamna lite snett. Med det följer en rädsla att kanske gynna eller inte vissa förlag. Till exempel till föräldramötet i veckan valde jag helt händelsevis fyra böcker från bara två olika förlag. Jag valde titlar jag verkligen gillade utifrån kriterier som hade med helt andra saker att göra och upptäckte efter det att jag valt endast från två förlag och tänkte genast: kan jag verkligen göra så här? Borde jag inte ha en bredare representation? Men så klart inte. Föräldrarna och eleverna tänker inte heller på vilka förlag böckerna kommer ifrån. De vill bara ha bra böcker.

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med det här resonemanget. Kanske bara att resonera lite och kolla hur ni tycker och tänker...

Inga kommentarer: