fredag, augusti 21, 2015

Välkomna tillbaka!

Alla elever! Alla föräldrar! Och ett speciellt stort välkommen till alla nya elever och föräldrar. Vi är stolta över att ni har valt vår skola!

En vecka in i terminen. Jag och pedagogerna har jobbat minst två och nu börjar redan allt bli lite grand som vanligt. Klasserna börjar med sina bibliotekstider nästa vecka, de ser ut så här:

Backaskolans drakeMåndag:8.20 2a
9.05 2c
10.20 2b

Tisdag:
10.20 3c
12.10 3a

Onsdag:
8.20 1
9.05 1
10.20 1
12.50 1

Torsdag:
9.00 FCD
10.20 FAB

Fredag:
9.05 3a
11.10 3d

Den här veckan har många lärare kommit hit med sina klasser för att låna en tystläsningsbok. Jag har lånat ut böcker till klassrumsbibliotek, beställt nya böcker och lagt in en massa böcker i katalogen.

Dessutom har jag varit med och startat treornas tema om Lund och vår närmiljö. Alla klasserna är indelad i fyra blandade grupper. Med alla de grupperna har jag inlett det arbete som är en del av biblioteksplanen i trean. Vi pratade om att söka fakta i böcker och på internet, vad internet är, tittade på olika webbläsare och sökmotorer och kollade in vad som stod på Lund om på Ne.se, Wikipedia och Wikimini. Nu är tanken att de ska få skriva egna wikiminiartiklar så småningom, eller förbättra och skriva vidare på de som vi startade under de här genomgångarna. Vi har gjort (väldigt korta) artiklar om Lund, Norra Fäladen, Fäladstorget och Backaskolan.

På måndag är mitt första tillfälle att träffa alla nya föräldrar, då kommer jag till F-klassernas föräldramöte för att presentera mig lite kort. Hoppas vi ses!


Inga kommentarer: