lördag, april 11, 2015

Laddar för Litteralund!

Nästa vecka går årets stora svenska barnlitteraturhändelse av stapeln i Lund. Jag pratar givetvis om landets enda festival för barn- och ungdomslitteratur, Litteralund. Litteralund är en trestegsraket som består av ett skolprogram, en konferens om barnlitteratur för vuxna och ett offentligt program, som dessutom är indelat i en ungdomsdel och en familjedel. Jag har haft den stora äran och glädjen att vara med i programrådsgruppen för skolprogrammet som går av stapeln 13-17 april och som innefattar 32 programpunkter för förskoleklass till årskurs 9. Backas elever ska se föreställningen "Lennarts Listor" baserad på bilderboken med samma namn och framförd i clowntektik av Teater Jaguar. Själv ska jag gå på konferens torsdag och fredag och förkovra mig i mitt viktigaste arbetsredskap: barnlitteraturen. Dessutom träffa kollegor från hela landet och få massa ny inspiration. Som grädde på Litteralundmoset lägger jag och IKT-pedagog Ami ut inte mindre än tre boktipsfilmer på Backaskolans hemsida nästa veckan på böcker som alla har en litteralundförfattare som upphovsman. Håll utkik efter det! Och vill man redan nu ladda upp kan man läsa boktips på BokLus:

Här är ett rykande färskt tips på Salla Simukkas "Vit som snö"

Här är ett boktips på David Almonds "Svarta vingar" som jag skrev när boken kom ut på svenska 2010. Den här boken ska det läsecirklas om på konferensen, så om man inte hunnit läsa den kan man fuska med att läsa boktipset.

Och titta gärna på det här boktipset från Pedagog Malmö där Görel Reimer tipsar om Avblattefieringsprocessen av Zulmir Bečević. En grymt bra och rolig bok som även Emelie skrivit om på BokLus, se här.

Hoppas vi ses på Litteralund!

Inga kommentarer: