torsdag, oktober 16, 2014

Helt UNDERBAR diskussion idag med fc!

Siv sover vilse av Pija Lindenbaum, Raben&Sjögren
Jag måste strunta i återlämningsvagnen så att jag hinner skriva om det nu genast. Jag läste Lindenbaums  Siv sover vilse för fc idag innan lunch. Jag har mina vanliga frågor som jag brukar ställa om boken: Var det något ni tyckte var bra? Var det något ni tyckte var dåligt? Var det något som var konstigt/svart att förstå? Var de något ni kände igen? Men jag hann aldrig komma in på de frågorna för vi fastnade i att jämföra bilderna av Cerisias hall på dagen och på natten. Vilka var skillnaderna? Vi bläddrade fram och tillbaka och eleverna kom på en massa saker. Antalet dörrar var olika, vissa detaljer saknades, "stolarna dansar" sa en elev, "allting dansar och svänger" på nattbilden. Sedan jämförde vi vilden när Siv och Cerisia har gått och lagt sig under vasken med de små bråkstakarna med bilden på morgonen när pappan hämtar. Var har bråkstakarna tagit vägen? En massa olika förslag kom fram: de har redan sprungit sin väg fort när de öppnade dörrarna så de syns inte på bilden (man ser ju på spåren av hår att de varit där), de kanske gömt sig i ett annat skåp, de kanske är bakom Siv och Cerisia så de är med men inte syns på bilden, de kanske har sprungit hem till sin mamma och pappa i skogen, de kanske aldrig fanns -de kanske bara var något Siv drömde, de kanske bara syns för barn därför är de inte med när de vuxna är med.

Ju med vi pratade, ju fler frågor uppstod. Vi hade kunnat fortsätta diskussionen hur länge som helst. Fantastiska elever!


Inga kommentarer: