torsdag, mars 27, 2014

Varför är Backaskolan Ett skolbibliotek i världsklass?

Frågan är helt berättigad. Varför vi? Igen? Vad gör vi som är bra? Och om jag presenterar svaret på det är det fritt fram för alla rektorer att kopiera framgångsmodellen, sedan kan alla Sveriges skolor får skolbibliotek i världsklass. DIK kommer att få ett himla sjå, men strunt samma, för det är ändå där vi har målet inställt, eller hur?

Som jag skrev i mitt förra inlägg engagerar sig hela skolan i den här utmärkelsen. En av förskollärarna frågade sina elever vad de trodde, varför hade vi fått det här priset? Sexåringarna svarade: "Jag tror det är för att vi har så många böcker". "Och för att vi har så många vetenskapsböcker" (våra elever lär sig tidigt skillnaden mellan skön- och facklitteratur som ni märker). "Och för att vi har Klara som ordnar alla böckerna i bibblan". Den analysen räcker:

  • anslag till inköp av relevanta medier
  • bemanning av biblioteket av fackutbildadpersonal
Den viktigaste framgångsfaktor för ett skolbibliotek är alltid skolledningen. Skolledningen är de enda som har mandat i skolbiblioteksfrågan, de har makten över skolans budget och planering och pedagogiska visioner. När man anställer en skolbibliotekarie kan man rimligen tänka ungefär 1h/v per tio elever. En skola med 400 elever ska då ha en heltid bibliotekarie. Sedan måste man ge bibliotekarien något att jobba med. Då kan man tänka 5000:- + 150:-kr/elev på skolan. Sedan kommer resten att gå nästan av sig själv. Så tillvida att man har rekryterat rätt person till sitt bibliotek. Och här får man faktiskt se upp lite. Skolbibliotekarie är liksom barnbibliotekarie längst ner på lönelistan för bibliotekarier och liksom andra jobb som har med barn och ungdom att göra har det inte högst status. Frågar du en klass med nyutexaminerade biblioteks- och informationsvetare hur många som helst vill jobba med barn eller skola blir svaret max en av tio. Skolbibliotekariejobb är förstajobb och genomgångsjobb för många på grund av ovan nämnda brist på lön och status. Så skolledaren måste ha tänkt till: Vad ska jag ha skolbibliotekarien/biblioteket till? Och hur ska rätt person för jobbet vara?

Men om man har rekryterat bra så kommer skolbibliotekarien genast att snickra ihop en arbetsplan för skolbiblioteket baserat på gällande styrdokument, bjuda in alla pedagoger till samarbeten, skapa ett inbjudande rum för läsning och informationssökning i den lokal som anvisats och köpa in rätt medier till den samma, samtidigt som hen ordnar de digitala resurserna på ett sätt som gör dem lättåtkomliga för elever och personal. Och sen kommer brevet från DIK: Din skola har blivit utsedd till Ett skolbibliotek i världsklass 2015. Grattis!!!

2 kommentarer:

Ingela sa...

Tack för inspirerande och alldeles lagom konkreta tips! jag är rektor för en helt ny grundskola som öppnar ht14. En av mina viktigaste prioriteringar är skolbiblioteket, som SKA bli skolans hjärta! Jag tänker nog hänga lite här på bloggen framöver för att bli ännu mer taggad. Igelsta grundskolas skolbibliotek ska absolut bli ett skolbibliotek i Världsklass!

Klara sa...

Tack för den kommentaren! Det gjorde hela min dag. Jag är alldeles övertygad om att Igelsta grundskolas skolbibliotek kommer att låta tala om sig, med en rektor med den inställningen. All lycka till!!