fredag, mars 07, 2014

Studiedag 7 mars del 2

Nu är vår studiedag slut och vi har en timme sist på fredag eftermiddag att sammanfatta och reflektera över vår dag. En ganska svår uppgift så här dags. Men visst är det fint att vi har en dag då vi pedagoger (nåväl, jag är inte pedagog, men jag arbetar ju pedagogiskt) får dela med oss och lära av varandra. Dessutom har vi fått lyssna på två professionella föreläsare: Micke Gunnarsson som inledning på dagen och Andreas Ekström sist.

Jag såg mest fram emot dagens sista föreläsning. Och Andreas Ekström levererade. Och jag hoppas att han gav fler än mig, som trots att jag är storgooglekonsument (jag skriver detta på min Nexus i Blogger) redan är ganska googleskeptisk, en tankeställare. Ekström talade på temat "Google, sociala medier och den digitala revolutionen". Varför han just siktat in sig på Google förklarade han snabbt med att det är den enskilt största spelaren på internet. Ta bara en snabb titt på The internet map som jag länkade till i mitt förra inlägg, där man ser det tydligt. Google används till 89 procent av alla sökningar globalt och 97 procent av alla sökningar i Sverige. De flesta väljer ett av tio första resultat. Det är det snabbaste växande företaget i världshistorien. Det är omöljugt att på ett klokt sätt sammanfatta allt Ekström sa i sitt närmast kulspruteaktiga tempo, men här är ett par punkter att ta upp med sina elever när man diskuterar sökmotorer och Google:


  • Googles makt ligger inte i svaren, utan i tillgång till alla frågor. De vet väldigt mycket om vart mänskligheten är på väg. 
  • Om ni vill veta något fråga först om det är fakta eller kunskap ni är ute efter. Är det fakta är Google bra, men är det kunskap måste vi vikta och diskutera.
  • Det finns inga objektiva sökresultat när man söker kunskap. 


Skolbibliotekarierna i Lund har fixat munkjackor. Foto K. Önnerfält cc
Dessutom gjorde vi skolbibblisar dagen till ära debut i våra superdupersnygga munkisar. Se bara så coola  Johanna och Annelie var:
Mer från dagen finns att läsa på Backaskolans pedagogblogg!

1 kommentar:

Anonym sa...

Verkar ha varit en intressant dag. Kul att läsa din blogg! Och så fina hoodisar ni skaffat!