fredag, november 22, 2013

Inte alltid lika rosenrött...

Den här veckan har jag fortsatt att dela ut Barnbokskatalogen och att prata om varför man läser med klasserna som kommer hit. I går och idag har jag haft grupper som avvikit från den välvilliga inställningen till läsning som annars verkar vara gängse här på skolan.

I går var det en grupp med ett tjejgäng som dissade allt vad läsning heter. "Det är supersupersuper tråkigt" "Jag kan inte säga varför jag läser, för jag läser aldrig", lät det. Jag menade på att visst måste du väl läsa ändå, ni har ju läsläxa? Jo, men den är alltid så himla tråkig, menade de. Jaha, undrade jag, vad är det för böcker ni har läst som är så tråkiga, det är jag jätteintresserad av att veta, för det är ju jag som skaffar de där böckerna (detta var en klass som jobbar med läsegrupper). När de började rabbla titlar insåg jag att det var böcker från vår Skolbibliotekscentral, det var inte titlar som vi hade i läsgrupp. Men det hade det lika gärna kunnat vara, för det var en lång räcka väldigt olika sorters böcker som alla dissades utan urskiljning vid fotknölarna. Jag funderar mycket på vad man kan göra för att vända en sådan negativ inställning till läsning i en klass, eller en grupp, eller hos en enskild elev. Å ena sidan tror jag att alla barn går igenom faser när de är mindre intresserade av läsning, men om de har läsande förebilder i hemmet och får rätt stöd från skolan behöver det inte betyda så mycket, för i slutändan kommer de att bli läsande individer ändå. Å andra sidan är det så synd när en stark tongivande elev dissar en (eller alla - som i det här fallet) bok totalt; det är inte så lätt för andra elever att tycka om boken då. I den här gruppen var det ett par (killar) som protesterade och menade att de ändå gillade några av de böcker som räknades upp. Kanske att man i ett sådant läge ska strunta i att ha läsegrupper ett tag och låta varje elev ta ansvar för sina egna val, de får i uppdrag att hitta en bok de kan gilla och läsa den istället.

I dag hade jag en grupp där istället killarna var starkt negativa till läsning. Tjejerna blev till och med irriterade och sa att det var tröttsamt att killarna måste dissa böcker och läsning hela tiden. Eftersom vi har många läsande pojkar här, var det lätt att ge exempel på, och slå hål på "myten" att läsning skulle vara en tjejgrej. Men de fick ändå berätta om hur illa de tyckte om läsning och hur tråkigt det var att läsa. Det förbryllande med det hela var, att när eleverna efter samlingen fick välja och låna böcker, helt frivilligt, var det flera av de killar som pratat om hur mycket de ogillade läsning som plockade med sig både två och tre och fyra böcker härifrån.

Så även på en skola med ett fint och och prisat skolbibliotek har vi emellanåt ungar som avskyr att läsa. Och även vi behöver hjälp av de läsande förebilderna där hemma. Så till alla backapappor, backamammor och andra vuxna kring våra backabarn: LÄS, LÄS, LÄS!!! 

Inga kommentarer: