måndag, september 10, 2012

Lite om vecka 37, men också tillbaka blick på den gångna veckan

Varje måndag kommer alla treor till Lovisabibblan i halvklass. I dag har de fått en massa boktips och lånat och läst. Nu i början av terminen får eleverna vara i biblioteket på lunchrasten på måndag och fredag, när jag är på plats. Om allt funkar bra kommer vi att öppna på lunchrasten tisdag till torsdag också, men då måste alla skärpa sig jättemycket och hjälpas åt, för då är biblioteket obemannat.

I fredags startade Bokrådet för terminen, med två av tre femmor, en var på exkursion, men de får komma igen nästa vecka. Läs med om Bokrådet på Bokrådets egen blogg, länk här nedan till höger.

Förra veckan fick de första grupperna av ettor se Aja-Baja-Lådan (läs mer om den här) och prata "bokvett", det fortsätter jag med den här veckan. Men tvåorna kommer jag att prata om uppdelningen fack- och skönlitteratur och förskoleklasserna fick förra veckan lyssna på "Mamy Wata och monstret", en bilderbok av Véronique Tadjo. De flesta klasser har orkat sitta kvar och diskutera boken lite efter läsningen. Det blir oftast givande små boksamtal.

Mitt bloggande är mindre flitigt nu är för några år sedan, märker jag. Det beror mest på att jag har mindre tid över för det (samma timmar men fler elever), men också lite på Twitter. Där går det ju så snabbt att släng ut länktips eller en kommentar. Samtidigt är det ju helt olika målgrupper: på Twitter är det nog mest kollegor som följer, på bloggen vill jag nå föräldrar. Jag får försöka skärpa mig, helt enkelt!!

Inga kommentarer: