torsdag, augusti 16, 2012

Nu är vi äntligen här!

Framme vid randen av ett nytt läsår på Backaskolan och Lovisaskolan. Vi har fler klasser än någonsin. När jag räknade efter häromdagen kom jag fram till att det sammantaget är sju klasser fler på Backa-Lovisa i idag jämfört med när jag började 2004. Eftersom vi fortsätter att köra med vårt system med fasta bibliotekstider för alla klasser från förskoleklass till trean innebär det att det har blivit rejält trångt i mitt schema. På måndagar kommer jag att träffa alla treor, på tisdagar förskoleklasserna, på onsdagar tvåorna och på torsdagar kommer alla ettorna. På fredagarna hoppas jag på Bokråd med femmorna, men det är inte schemalagt ännu.

I kväll är det föräldramöte med alla ettorna. det ska bli kul att hälsa alla dessa "nygamla" föräldrar välkomna till skolans värld. jag hoppas de kommer att följa skolbiblioteken här på bloggen.

Den stora nyheten på skolbiblioteken det här läsåret är att vi fått ett eget nedladdningstillstånd från Tal- och punktskriftsbiblioteket (Tpb). Vi kommer att kunna ge en snabbare och bättre service till våra elever med särskilda rättigheter. I dagarna har jag beställt usb-minnen som jag ska ha för utlån av talböcker i daisyformat. Bränna skivor kommer jag inte att kunna göra, där får vi fortfarande förlita oss på Skolbibliotekscentralen, men de flesta av våra elever med läshandikapp läser via datorn, så det ska nog inte vara så stort behov.

2 kommentarer:

helena sa...

Så impad över hur du jobbar med skolbiblioteket i skolan på så många olika sätt!
/En etta-förälder

Klara sa...

Och jag är sååå glad att ha engagerade föräldrar som läser min blogg!