måndag, januari 23, 2012

Läsprojekt i gång

Läsårets stora läsfrämjande projekt på Norra Fäladen heter "Barnen på Norra Fäladen läser". Nu finns en länk till vår blogg bland länkarna en liten bit ner i menyn på höger sida. Det är ett samarbetsprojekt mellan alla tredjeklasser på skolorna i området: Lovisa, Svenshögsskolan, Ladugårdsmarken och Bilingual Montessori school of Lund samt med Folibiblioteket på Norra Fäladen. Det finansieras med hjälp av pengar som vi sökt från Lekande barnens fond. Mer om projektet kan ni läsa på faladenlaser.wordpress.com. Klicka här eller på länken till höger. Nu kan man också läsa vad en massa tredjeklassare tycker om de olika böckerna som de fått välja och som vi köpt in med hjälp av fondmedlen.

Vårt andra läsprojekt heter "Bok på rymmen" och är ett bookcrossing-projekt som drivits flera omgångar tidigare i Folkbibliotekens regi i samarbete med bland annat fritidsklubbarna. Nytt nu är att skolområdet är med som samarbetspartner. Läs mer om tidigare "Bok på rymmen"-projekt här. Förra veckan besökte vi St Hansgården och lät barnen välja böcker. I början på februari är det meningen att vi ska dit igen och packa upp dem. Då är det fritt fram att kidnappa böckerna. Det här projektet finansieras med hjälp av pengar från Folke Ljungdahls stiftelse.

2 kommentarer:

cajsa sa...

Visst är det kul med stora projekt, men synd att man måste leta finansiärer med ljus och lykta. Ibland tänke jag på vilken torftig verksamhet jag skulle ha utan externa medel. Jag är skolbibliotekarie i Uddevalla och får ofta beröm för att jag är bra på att söka bidrag. Visst får jag ihop en del från kulturådet, Skolverket och regionen men fonder och stiftelser är jag sämre på. Har du några bra tips?

Klara sa...

Vi har sökt från Lekande barns fond och Folke Ljungdahl bland annat. Jag tror att de är lokala fonder för Lund. Så det är mitt tips, att kolla med sparbanken eller någon annan fondförvaltare vilka fonder som finns för Uddevalla som är inriktade på det fält du jobbar inom. Sedan, om man får pengar, att vara noga med redovisningen till fonden, för då har man större chans att få igen.