onsdag, november 23, 2011

I dag på Backa

Hösten visar sig från sin gråaste sida just nu. Tur att man kan sitta i bibblan och berätta sagor!

I dag har 1a fått höra Sagan om fiffiga Mormor Kanin och det rytande lejonet. Det gillade de. Sagan har jag hämtat från Mayos Djursagor från världens alla hörn men berättar den fritt.

När jag berättar sagor använder jag alltid mitt Sagoskrin. Jag har skrivit om det förrut. Det är
ett snidat träskrin från Indien med insidan fodrad med röd sammet. I skrinet har jag en liten speldosa. När man spelar en liten trudelutt kommer det ut en saga ut skrinet. det är bara jag som kan höra den, så då berättar jag sagan för eleverna. I ettan använder jag sagoskrinet mycket.

Man kan ju använda precis vad man själv vill för att komma i stämning inför sagoberättande. För mig har skrinet varit bra. När jag spelar på speldosan får jag möjlighet att fånga in och skapa
ögonkontakt med alla i gruppen. Och barnen tycker momentet när jag ska lyssna efter sagan i skrinet är spännande. I bland gömmer jag små fingerdocksor i skrinet också och till jul byter jag ut speldosan mot en som spelar en julmelodi, då kommer det ut en julsaga i stället. Här är några halvtaskiga mobilkamerabilder på mitt sagoskrin.

2 kommentarer:

Sara sa...

Tack för alla goda tips. Det finns inget förlag eller författare som har en blogg som är så matnyttig som din. Sara

Klara sa...

Åh, tack, det var finaste sortens Ros! Jag blir glad och stolt och peppad att skriva vidare!