måndag, maj 23, 2011

Första dagen i Reggio Emilia!

Nu har vi avverkat vår första dag med Reggio Children. Det är här vi är, läs mer om Reggio Children, Loris Malaguzzicentret, Remida med mera. Det var föreläsning på både för- och eftermiddag idag, Vi har fått höra om Reggio Children, om staden Reggio Emilia, om historiken och pedagogiken. Dagen avslutades med studiebesök på de förskolor och skolor som finns på själva Loris Malaguzzicentret. Det finns en liten twittertråd att följa från dagens föreläsningar på #skolbiblreggio om man vill. Men den största behållningen av dagen var nog ändå studiebesöken på slutet. Jag ska berätta lite kort:

När man kommer in i skolans lokaler kommer man först till ett stort rum som kallas för piazza, torg, vilket är ett gemensamt drag för alla förskolor i Reggio. Men för oss, som arbetar inom skolan, var detta väldigt intressant, eftersom det är det enda stället som bedriver Reggio Emilias pedagogik i en grundskola. På höger sida om torget fanns tre stycken förskoleavdelninger. På vänster hand fanns två klassrum, ett för ettan och ett för tvåan. Så intressant det hade varit att få höra de som arbetade där berätta!

Min lilla mission är ju att spana efter skolbiblioteket i Reggio Emilia. Så gissa om jag blev nyfiken då jag i tvåans klassrum såg en orm på väggen, där eleverna kunde sätta tvättnypor med sitt namn, för att markera på vilken avdelning de befann sig. En elevs tvättnypa satt på avdelningen "biblioteca". Oj, tänkte jag finns det ett bibliotek här! Jag frågade och fick svar: nej, det finns inget bibliotek. Eleverna utnyttjar ett bibliotek på en närbelägen skola. Och om man har satt sin tvättnypa på "biblioteca" på ormen, innebär det att man sitter längst ner i klassrummet närmast bokhyllorna, de kallar den delen av klassrummet så. Så efter att det nästan brändes lite i min spaning, blev det genas rätt kallt igen. Spaningen fortsätter imorgon!

1 kommentar:

Lotta DB sa...

Spännande att följa Din spaning1