måndag, augusti 30, 2010

Visst är det fantastiskt med web 2.0!

Idag har jag varit på en föreläsning med skolbiblioteksgurun Ross Todd. Han var här hos mig i mitt lilla skolbibliotek på Lovisa. Förvånade?

I slutet av sommaren anordnades IFLA:s stora konferens i Göteborg. Inför den ordnades en preconferens som kallades "The future of school libraries in a national and international perspective". Läs om konferensen och dess program här. Tack vare olika entusiaster, finns alla föreläsningar att tillgå som podsändningar och även powerpointmaterialet är utlagt. Alltså kunde jag lyssna på Ross Todd samtidigt som jag följde hans bildpresentation. Fanastiskt!

Todd säger mycket intressant. Han pratar mycket om framtiden för skolbibliotek och om att vi måste prata mer om innehåll och resultat än om fysiska resurser och informationssökningsprocesser. Det är väldigt tänkvärt. Han vågade sig också på en defenition av skolbibliotek. Detta trots att han inte riktigt gillar defenitioner, eftersom de kan cemtera saker som mår bättre av att vara föränderliga. Jag håller med. Men samtidigt fick Todds defenition mig att tänka en massa bra saker, så jag tänkte återge den här, i en egen ödmjuk översättning:

Skolbiblioteket är…
skolans fysiska och virtuella informations-till kunskapstorg, där läsning, läskunnighet, undersökande, tänkande, fantasi, upptäckt och kreativitet är centrala för elevernas lärande och kunskapsutveckling i alla skolämnen och även främjer lärande för arbete och liv i en global, alltmer digital värld

Skolbiblioteket ska…
FRÄMJA UNDERSÖKNING och bygga upp kunskap.

Bibliotek definieras av…
resultat, inte input eller processer eller det fysiska rummet.

Blev du också sugen på att lyssna på Ross Todd nu? Kicka här, så kommer du direkt till SBNING - et nettverk for skolebibliotekinteresserte i Norden och de sidor som länkar till Ross Todds information.