torsdag, september 10, 2009

Vilken färg hade bocken?

En av de första sagor som jag berättar för ettorna är den om Bocken i ärtåkern. Första och andra veckan berättade jag den för alla ettorna här på Backa. Efteråt pratade jag med eleverna om vad de fick för bilder inne i huvudet när de lyssnade på sagan. Allt möjligt hade de sett: åkern, pojken, vägrenen där de satt och lipade... "Jag såg allting" sa någon. Och de flesta hade sett bocken. Vilken färg hade bocken, undrade jag. "Den var grå". "Min var vit" Någons var spräcklig en del var röda, det fanns till och med en blå!

Fantastiskt vad vår inre bio kan visa oss! Här ovan en getabock, fotad av Klearchos Kapoutsis, hämtad från flickr

2 kommentarer:

Bokemma sa...

Otroligt, tre gånger läste jag "Vilken färg hade boken?", tills jag såg bilden "Aha! BOCKEN!"...

Klara sa...

Hmmm! Det är väl det som kallas för sannolikhetsinlärning, att man läser/ser det man förväntar sig, det vill säga böcker på en skolbiblioteksblogg! Vilken tur att jag la dit en bild :)!