måndag, mars 10, 2008

Jag klistrar, jag klistrar....

När man är skolbiblioterkarie måste man göra det mesta själv. Samtidigt som man är "vanlig bibliotekarie" och sköter "basuppgifter" som inköp, gallring, handledning av lånatagare (elever), undervisning, skyltning och utställningar, tävlingar och andra program, så måste man vara bibliotekschef och se till den långsiktiga strategiska planeringen och bibliotekets målsättning, samt vara sin egen biblioteksassistent låna in och ut, ställa upp i hyllorna (jag vet att en del tar hjälp av elever till det) och plasta och laga böcker. Problemet med det sistnämnda är att man som bibliotekerie inte har någon som helst utblidning i det. Alltså får man lära sig själv och allt eftersom, så det skadar inte att vara i varje fall lite pyssligt lagd. En av mina senaste investeringar är en burk bok- och blocklim. Och som sagt: jag klistrar, jag klistrar...

Inga kommentarer: