fredag, december 14, 2007

Oj, snart tredje advent!

...hur gick det till? Igår fick jag lyssna till ett helt fantastiskt luciatåg på Backaskolan. Jag kom sent, så det blev 3c´s framförande jag fick se. Intet öga torrt!

Idag har Bokrådet på Backa haft sista mötet för terminen hos mig i biblioteket. De fick vars en "library lovers"-knapp som belöning för sitt arbete denna termin (tack till Svensk Biblioteksförening!) och det blev de mycket glada för. På avslutningsdagen om en vecka har vi vårt sista bokprat. Vilka böcker som kommer upp och vilka klasser som berörs kan man som vanligt se på Bokrådets wiki.

Ibland är det svårt att hitta sagor, som inte alla redan har hört, att läsa i juletid. Vi fick En bok för allas Troll, prinsessor och riktiga barn i present från Litteralund som tack för skolans engagemang i litteraturfestivalen. I den gjorde jag ett par fynd, två texter av Hjalmar Berg skrivna i slutet av 1800-talet. Den ena handlar om när jultomten och hans nissar försöker komma underfund med vad en kubikmil är och den andra handlar om när samma gäng tar sig en tripp till månen i en koffert från en saga av HC Andersen (och detta långt innan verkliga rymdfärder var möjligt).

Båda har verkligen facinerat barnen. I dag läste jag den senare för 2a, som just håller på att studera rymden.

Inga kommentarer: