måndag, september 17, 2007

400% ökning i skolbiblioteket på Backa!

Till läsmorgonen i fredags kom det faktisk några elever! Först kom två tjejer. Vi slog oss ner med vars en kopp te och läste ett kapitel ur Lindströms Råttans skelett. Efter ett tag dök det upp två killar, som smög sig in för att lyssna de med. Från noll till fyra, en ökning på 400%!!


Efter läsmorgonen var det tid för bokrådet. Det fanns lite te kvar till dem också (här på NF1 hör te och skolbibliotek ihop som ler och långhalm). Vi pratade om bokpratarteknik och jag tipsade dem om att gå in och titta på bokradet.wikispaces.com. Där står när mötena är, när vi ska bokprata och vilka böcker.


Idag har de första två grupperna ettor fått titta på Aja-baja-lådan. Treorna har tittat på bildspel om läsning. Det är bilder på läsande människor, barn och vuxna, i olika situationer och på olika plaster. Det gör vi för att få igång en diskussion om var man läser och på så sätt synligggöra läsandet och ge eleverna läsande förebilder.


Läser just nu: Mosca Mye och de bannlysta böckerna av Hardinge. Den är mycket spännande, med en handling förlagd i ett mytiskt land där stadsskicket sedan åratal är i oordning och upplösning. En maktkamp pågår mellan olika intressegrupper och gillen. Huvudpersonen Mosca, som har slagit följe med skojaren, diktaren och spionen Clent, hamnar mitt i detta farliga spel tillsammans med sin enda vän, gåsen Saracen. Hon är inte precis någon liten duvunge och har ingenting emot att vara i hetluften. Boken har ett minst sagt mycket målande språk och jag tror att den är utmärkt högläsning för treor och uppåt. Men än har jag inte läst ut den, så jag kanske ändrar mig...

Inga kommentarer: