tisdag, maj 08, 2007

Höör igår

I går gick den ena av de så kallade "Höördagarna" av stapeln. Den andra är idag, men det är samma program bägge dagarna.

Det var ur min synvinkel inte riktigt lika bra och inspirerande som förra året. En av anledningarna till att jag tyckte det var att jag redan hört eller kände till delar av programmet. Dels var det Christina Strömwall, årets skolbibliotekarie, som alltid är en programpunkt på Höördagarna och dels var det representanter från vår LUSKA-grupp som berättade hur vi tänkt och arbetat kring vår länksamling. Det var också en representant från Malmö som talade om PIM, något som jag också hade kommit i kontakt med innan.

Det bästa under dagen som jag såg det var Carl Löthman, lärare och IT-pedagog från Pedagogiska centralen, Malmö, som talade kring ämnet fusk på nätet. Löthman hade valt att fokusera på hur man kan vända de möjligheter som finns på nätet till något positivt och istället utnyttja det i sin pedagogik. Jag gillar när föreläsare inte bara pratar om hur viktigt det är att lära ut källkritik o.s.v., utan också ger konkreta tips på hur man kan gå till väga. Tyvärr hade han bara 25 minuter till sitt förfogande, det hade varit trevligt att höra mer.

Idag har f-klassen på Lovisa varit här som de brukar på tisdagsmorgonen. Vi har läst Brigitte Raabs Var växer pepparn? och Halling/Anderssons ABC och hör!. Den sistnämnda är en ny och rolig variant på den klassiska ABC-boken. Den bygger snarare på läten, ljud och utrop än på de uttjatade "a som i apa, o som i orm". Ormen finner man instället på "Sssss!" och på O finns en varulv som ylar mot månen: "Ooooo!".

Inga kommentarer: