fredag, maj 12, 2006

Nu sätter jag igång!

Jag Bloggar -alltså är jag???

Jag hörde på en föreläsning på Skolbiblioteksdagarna i Höör att alla som verkligen är något Bloggar nu för tiden. Och vara någonting, det vill man ju, så då är det följaktligen bara att sätta igång!

Här kommer alltså senast nytt från Biblioteken på Backa- och Lovisa:

Bokjuryn på våra skolor är avgjord!
Totalt deltog 202 av skolornas ca 320 elever i Bokjuryomröstingen 2005. Vinnarböcker blev: I bilderboksklassen Mitt rosa liv av Amanda Eriksson, i 7-9 årsklassen Trollakrlarna från Wittenberg av Martin Widmark, i 10-13 årsklassen Harry Potter och Halvblodsprinsen av JK Rowling och i tonårsklassen Eragon av Christopher Paolini

Några lyckliga vinnare finns också bland de elever som deltog i röstningen, två elever på Lovisa och tre på Backa (se anslag i biblioteken) får vars en bok i gåva av skolbiblioteket

Vecka 19 och 20 har skolbiblioteken på båda skolorna besök av 5-åringar från områdets förskolor. De bjuds på en liten titt på biblioteket och en sagostund. Även i år blir det sagan om pannkakan i min egen version, där pannkakan slutligen äts upp av en älg. Det är väldigt roligt att träffa våra blivande elever och se att många av dem redan har ett glödande intresse för böcker. De lyssnar storögt på sagan, som många känner till sedan innan. (de väntar hela tiden på att räven ska dyka upp, men den kommer ju aldrig…)

Josefin och Villa-Ulla är tillbaka!!I veckan kom andra delen av Johan Unenges härliga serie om Josefin, som går i tvåan, in på biblioteken. I denna bok blir Josefin och Ulla ovänner (Boken heter just Josefin, osams med Villa-Ulla). Josefin blir också lite kär och invigs även såsmåningom i läsandets spännande äventyr. Illustarationerna är precis som i förra boken Päivi Unenges fina färgglada vitamininiektioner. Passar bra för högläsning åk f-2, tycker jag. Eller som egen läsning för alla skolbarn som gillar att läsa sådant som man känner igen sin egen vardag i. Den nya boken når inte riktigt upp till föregångarens nivå, men är ändå ett kärt återseende.

Inga kommentarer: